Singapore 2017

Trip Singapore ini random. randomnye tu macam aku nampak kazen aku tweet nak pegi singapore, terus aje aku reply "nak ikut!!"

aku memang ada plan nak pegi singapore (USS), tapi tu bulan november lah. so bile mendapat trip random sebegini, semestinye duit belanja travel aku tershort beberapa bulan sebelum. tapi ahh lantaklah.



bajet singapore aku kali ini adalah : 70SGD.



kite mulakan dengan gamba mainstream ini.




lorong hapentah maafkan saya kenape blog takde informasi cenggini

Masjid Sultan.

Marina bay garden

Durian

Tourist pass.

Siapa takde keyakinan sepanjang hidup selalu salah stesen MRT/ LRT/KTM boleh la beli kad ni supaya tak terganggu emosi nak pergi Orchard Road tapi keluar stesen aje ternampak signboard Kuala Pilah. Takyah nangis. masuk balik ketapi - ajak satu stesen berdoa sama sama.
Pass ni unlimited sesat ride selama berapa hari yang ko beli tu. suka hati ko lah nak pegi mana. takyah susah susah nak topup.

MRT stesen Woodlands




Luge ride
excuse me tu bukan saya ye. gamba saya yang kat bawah ni



gamba naik je lah aku ade. gamba turun takde. ye lahh,, mane nak drive lagi. mana nak skodeng brader trainer tampan lagi. mana nak amek gamba lagi. kemain sibuk nye hidup aku ketika itu.


sampai JB duit SGD aku ade dua keping je satu dolar setiap satu = 2 SGD.

*tips : 
  •  kalau naik ketapi JB - SG, beli tiket return siap siap. sebab kalau tak....pergi RM5, balik SGD5.
  • kalau taknak sesat sepanjang masa, bawak bawak lah study lane MRT tu. senang je. sebab  stesen die ikut kaler.
  • sediakan duit kecik kecik masa nak naik bas dari stesen KTM (JB-SG) ke stesen MRT Woodlands. sebab time tu kite takde tourist pass lagi so dia pakai cash. contoh kalau tambang 0.80$ tapi kau ade SGD5, maka burnnnn SGD5 begitu sahaja sebab takde balance okeh. duit masuk tabung. celah mane nak korek balance? nasib baik aritu kitorang pegi bertiga, so balance yang burn tu sikit je lah. dalam 40 sen gitu 
  • kalau travel bajet ( macam aku), dan teringin nak tido Singapore, carik hostel yang sediakan brekfes dan dapur, bawak makanan dari malaysia, ko panaskan je kat situ. aritu kitorang bawak Maggi kari dengan vitagen. ok macam tak paham kan apesal ade vitagen. Ape? Risau makanan tak lepas kastam? hey.. ko penah nampak orang bawak nasik beriyani lalu mesin scanner kastam? lepas dengan bergaya okeh.

sebab miskin travel bajet, instead of 5 star hotel, kite amek 5 stone hostel